Duurzaamheid afstoffen

Bron: Noordhollands Dagblad Alkmaar, door M. Eijkman 

Van jongs af aan duurzaam dankzij Klas op Groen

Niet met het vingertje wijzen -dat werkt toch niet- maar op een speelse manier leren over duurzaamheid. Marije van der Stelt uit Sint Pancras bezoekt sinds februari met Klas op Groen scholen om leerlingen zo jong mogelijk kennis te laten maken met duurzaamheid. Morgen coördineert zij in Warmenhuizen een bijeenkomst van de Schooldakrevolutie, die zo veel mogelijk schooldaken wil voorzien van zonnepanelen.

Van der Stelt werkte jarenlang in het onderwijs, tot ze na een reorganisatie haar functie wijzigde en dat niet meer voegde bij wat ze wilde. Tijdens een vakantie op Terschelling kwam ze op het idee iets met scholen en duurzaamheid te gaan doen. Ik zag groepen jongeren voorbijkomen, die een enorme troep achterlieten. De eilanders zijn zo zuinig op hun eiland en die jongeren gooien dat in één keer overhoop; waar gaat het fout, vroeg ik me af. Er is gebrek aan bewustwording, over hoe je met jezelf en je omgeving wilt omgaan.

Vanuit haar onderwijsachtergrond wist ze als geen ander hoe hoog de werkdruk is voor leerkrachten. Ik wilde dan ook niet dat mijn aanbod daar bovenop zou komen, het moet in het bestaande lesprogramma op kunnen gaan. Zo zijn er scholen die al zonnepanelen op het dak hebben en binnen zo’n apparaat dat het aantal kilowatturen aangeeft. Dat is gratis en voor niks de perfecte rekensom voor de leerlingen: reken maar uit hoeveel kilowattuur de panelen per dag, week of maand opleveren. Maar vaak wordt er niets mee gedaan.

Vingertje

Heel belangrijk; het vingertje moet er van af, stelt ze. Je moet niet zeggen zo moet het, maar het op een speelse, positieve manier brengen. En dus stort ze regelmatig een berg afval in een kleuterlokaal: scheiden maar! Of ze laat oudere leerlingen prullenbakken ontwerpen, die volgens hen leuk zijn om afval in te scheiden. Die laat ze vervolgens op schaal in 3D printen, zodat de ontwerpen gaan leven. We moeten duurzaamheid afstoffen, het moet leuk zijn en van jongs af aan vanzelfsprekend. Momenteel is haar Afval-Lab in de maak; een caravan waarmee ze vanaf september langs scholen gaat toeren. Binnen staat door de Kaasfabriek ontwikkeld apparatuur, die kan upcyclen. Je gooit er plastic in, dat wordt vermalen en omgesmolten tot iets anders. Iets toffers dan wat het was, zoals een skateboard. Aan de andere kant van het lab komen proefjes waarmee kinderen ontdekken dat afval eigenlijk niet bestaat, dat het grondstof is voor iets nieuws.

Bijeenkomst van Schooldakrevolutie

Toen de Schooldakrevolutie haar benaderde met de vraag of ze een regiobijeenkomst wilde organiseren, hoefde ze niet lang na te denken. Ik verbaas me er vaak over dat niet alle scholen zonnepanelen op het dak hebben. De ligging is vaak perfect: een groot oppervlak met weinig bomen eromheen. Ze kunnen hun energierekening omlaag brengen en brengen ook nog eens aan de kinderen de boodschap over dat zonnestroom vanzelfsprekend is.

De Schooldakrevolutie is een landelijke stichting, ontstaan uit onder meer Sungevity en Urgenda, die bestaat uit vrijwilligers. Zij begeleiden scholen bij het realiseren van zonnestroom en andere duurzame maatregelen. Zo denkt de Schooldakrevolutie onder meer mee over de financiering en subsidiemogelijkheden en kunnen schoolbesturen een kosteloos ontwerp van een zonnesysteem krijgen. De stichting probeert zo de overstap naar zonnestroom voor schoolbesturen en gemeenten zo eenvoudig mogelijk te maken. Ze wil voor 2020 de helft van alle scholen in Nederland van zonnepanelen voorzien. Om dit te bereiken, laat ze schoolbesturen en gemeenten een intentieverklaring tekenen. Morgen zijn tijdens een bijeenkomst van de Schooldakrevolutie vanaf 15 uur in basisschool Torenven in Warmenhuizen vertegenwoordigers van acht gemeenten en negen schoolbesturen uit Noord-Holland Noord aanwezig. De stichting hoopt dat zij allemaal de verklaring zullen tekenen. Verder zijn vertegenwoordigers van de Schooldakrevolutie, maar ook van onder meer Greendeal, Rabobank en Greenfund aanwezig om informatie te verschaffen over zonnepanelen en het realiseren van zonnestroom en krijgen schoolbesturen een scan van hun schoolgebouwen.