Terug

‘Ceo-initiatief’ NL2025 krijgt vorm en volume

Het Financieel Dagblad publiceerde een update van verschillende NL2025 projecten, waaronder Schooldakrevolutie. Ruim een jaar na de officiële start van NL2025 zijn tientallen projecten daadwerkelijk omarmd en in gang gezet. NL2025 is een initiatief van onder anderen enkele ceo’s van grote Nederlandse bedrijven, maar is intussen uitgegroeid tot een beweging van enkele duizenden deelnemers, onder wie ondernemers, wethouders, (ex-)sporters, kunstenaars en vrijwilligers.

NL2025 wil gebruik maken van wat genoemd wordt de ‘Hollandse daadkracht bij de meerderheid van de bevolking’ en richt zich op onderwijs, duurzame groei en een vitale samenleving. De ceo’s en andere prominenten gebruiken hun invloed en netwerk om nieuwe en bestaande projecten te ondersteunen en waar mogelijk landelijk uit te rollen.

Scepsis

Het voornemen werd aanvankelijk met enige scepsis ontvangen. Betwijfeld werd of met name de ceo’s wel voldoende tijd vrij konden maken. De laatste jaren zijn meer soortgelijke initiatieven ontvouwd. Randstad-oprichter Frits Goldschmeding lanceerde een stichting die investeert in ideeën op het snijvlak van mens, werk en economie. Enkele maanden geleden kondigde ook een nieuwe generatie managers van een aantal grote Nederlandse bedrijven aan samen te gaan werken om een ‘positief alternatief te bieden tegen oprukkende negativisme’.

Olievlekwerking

NL2025 doet geen grote investeringen en organiseert geen grote landelijke acties, maar gaat uit van de kracht van de som der delen en streeft naar een olievlekwerking. ‘Voorbeeldgedrag moet je waarmaken’, zei Frans van Houten, topman van Philips en een van de voortrekkers van NL2025 vorig jaar bij aanvang.

‘We willen laten zien wat het betekent als een heleboel mensen een paar uur van hun tijd besteden om een bewezen succesvol initiatief zo groot te maken dat het echt landelijke impact krijgt’, zegt Daniel Ropers, oprichter van Bol.com en eveneens vanaf het begin betrokken bij NL2025. ‘Voorwaarde is dat we allemaal ook zelf aanpakken.’

Zonnepanelen

Een aantal initiatieven is het afgelopen jaar van de grond getild. Bijvoorbeeld de ‘schooldakrevolutie’ met als doel In 2020 de helft van alle scholen te voorzien van zonnepanelen. Het idee was op sterven na dood, maar mede dankzij de actieve steun en inzet van onder andere Feike Sybesma, topman van DSM, hebben de initiatiefnemers inmiddels in acht gemeenten afspraken gemaakt over de plaatsing van de panelen. De baas van Rabobank, Wiebe Draijer, nam een andere belemmering weg door een financieringsarrangement te maken waar alle scholen gebruik van kunnen maken.

Randstad

De ceo van Randstad, Jacques van den Broek, zette zich afgelopen jaar in voor het project ‘Brood en rozen’ in Breda, waar vrouwen die langdurig in de bijstand zitten worden voorbereid op een terugkeer op de arbeidsmarkt. Een sluitstuk is een ‘date’ met een ceo, in dit geval met Van den Broek. NL2025 helpt mee trajecten met baangarantie te realiseren.

Persoonlijke aanpak

De vraag die zich opdringt is of het niet juist de taak van Randstad is om mensen aan het werk te helpen. Van den Broek: ‘Dit is een mooi voorbeeld van hoe je op een andere manier diep in de samenleving doordringt en door mensen met elkaar te verbinden resultaat kunt boeken. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze vrouwen zonder deze persoonlijke aanpak niet zo snel aan het werk komen. De omvang is nu nog bescheiden en beperkt zich tot Breda. Ik denk dat het ons lukt ‘Brood en rozen’ de komende jaren stevig uit te rollen in de rest van het land.’

Een andere – door deelnemers hoog gewaardeerde – activiteit zijn de bijenkomsten waarop schoolleiders ervaringen uitwisselen.

Polarisatie

Zo’n 150 ‘aanjagers’ van NL2025 waren woensdagavond bij elkaar in de Fabrique, aan de rand van Utrecht, om te discussiëren over de volgende stappen die kunnen worden gezet. Daarbij werd indringend stilgestaan bij de vraag of in voldoende mate mensen aan de onderkant van de samenleving worden bereikt. ‘Polarisatie en een gebrek aan inclusiviteit zijn beperkende factoren’, aldus Ropers. ‘Dit thema is waarschijnlijk nog belangrijker dan toen we begonnen. De uitdaging is om in de huidige en toekomstige projecten meer aandacht te besteden aan de gevoelde uitsluiting.’