Christelijk Lyceum Delft met 640 panelen tevreden over energieopbrengst

Een van de eerste middelbare scholen die in 2017 reageerde op een oproep vanuit Schooldakrevolutie om te verduurzamen, was het Christelijk Lyceum Delft. De school is zeer tevreden over de energieopbrengst en dekking van de energierekening. Leerlingen krijgen zelfs proefwerkvragen over de zonnepanelen, zoals bij natuurkunde. We interviewden Wout van Baarle, facilitair beheerder, en Cees van Rees, locatiemanager, over de gemaakte keuzes en resultaten.

SONY DSC

Aantal leerlingen locatie Molenhuispad

Duur project 

Aantal zonnepanelen

Garantie

Terugverdientijd

Systeemopbrengst 0- 15 jaar

Systeemopbrengst 15-25 jaar

+/- 1700 leerlingen

mei 2017 tot september 2018

640 x 350 Wp

25 jaar full service

circa 11 jaar

€265.680,-

€95.000,-

Waarom wilden jullie zonnepanelen?
“We werden getriggerd door een mailing van de Schooldakrevolutie (SDR). Van daaruit hebben we een gesprek gehad met SDR en werden we enthousiast over de missie van SDR om leerlingen te laten leren op én over zonnestroom. We wilden wat doen met duurzaamheid, maar het financieringsplaatje moest natuurlijk wel kloppen.”

 

“Je kunt beter niet wachten met zonnepanelen maar gelijk instappen, je gaat direct besparen.”

 

Hoe hebben jullie de eerste stappen naar zonnepanelen gezet?
“De oriëntatiefase was met de directie van ons bestuurskantoor. Eerst hebben we de financiën uitgezocht en mogelijkheden verkend. Toen Wout als facilitair beheerder bij ons kwam werken, hadden we gelijk iemand die ons op technisch vlak kon bijstaan. Schooldakrevolutie heeft ondersteuning aangeboden in de vorm van schooldakcoaches die ons in dit proces konden helpen, maar met Wout als ex-installateur was er genoeg expertise in huis en wist hij waar hij de mosterd moest halen. Wout: Je kunt beter niet wachten met zonnepanelen maar gelijk instappen, je gaat direct besparen.”

P1030995

Hoe verliep het offerte traject?
“We hebben breed om ons heen gekeken, lokaal en regionaal. Na het bekijken van websites en het voeren van verschillende belletjes, hebben we afspraken gemaakt met partijen. Uiteindelijk vroegen we 3 offertes op om een marktconform beeld te krijgen. Je ziet aan de uitwerking van de offerte hoezeer installatie partijen ermee bezig zijn. De één geeft een A4, en de ander komt met een heel boekwerk. Uiteindelijk maak je dan een keuze.”

Hoe ging de implementatie: van idee tot uitvoering?
“Goed. In één jaar is alles uitgevoerd. We zijn alleen een beetje verdwaald geraakt in de aanvraag van de SDE-subsidieregeling. De subsidie is geldig voor 15 jaar vanaf de ingangsdatum. Daarom heeft de start van de subsidieperiode geen haast, maar we willen wel een keer starten!”
Note: inmiddels ontvangt het Christelijk Lyceum Delft subside: +/- €8400,- per jaar.

 

“Je ziet aan de uitwerking van de offerte hoezeer installatie partijen ermee bezig zijn. De één geeft een A4, en de ander komt met een heel boekwerk. Uiteindelijk maak je dan een keuze.”

 

Welke materiaalkeuze heeft het Christelijk Lyceum Delft gemaakt?
“De installateur is hierin leidend geweest. We zijn in zee gegaan met Solarbox als installatiepartij. Dat ging heel simpel, het bedrijf heeft een grote loods met panelen die ze leveren. In de demonstratie ruimte legden specialisten uit hoe het paneel is opgebouwd en welke constructies er zijn met alle voor- en nadelen. Je kreeg eigenlijk les in de werking en type omvormers en zonnepanelen. Het was ook mogelijk om met leerlingen langs te komen. We waren daar erg enthousiast over!”

Wat leveren de zonnepanelen op?
“Ja, de opbrengst is aanzienlijk! Je ziet het zeker terug op de energierekening. We zaten op een energieverbruik van gemiddeld 41 kWh per maand, nu zitten we op 27 kWh in de maand. Het idee was om minimaal een kwart van de energierekening te dekken. En dat redden we, misschien zelfs wel meer.”

Verschil energievebruik Delft

Hoe reageerden de scholieren? Vinden die er wat van?
“Ik heb een aantal leerlingen erover gehoord, die zich ermee identificeren. Zo van: ‘Wij hebben ook zonnepanelen!’ Collega’s kunnen inloggen op de omvormers. Zo lezen ze af wat de productie is per dag, per maand en per jaar. Ook wijden we er soms een les of project aan: dan worden de gegevens erbij gepakt en laten ze er berekeningen op los. We hebben ook projecten als onderdeel van het technasium, daar wordt ook die koppeling met de omvormers gemaakt.”

“Later dit jaar gaan we met informatieschermen werken en daar willen we ook een koppeling met de panelen maken: de realtime productie laten zien. Bij binnenkomst moeten ze direct zien: ‘Hé, daar gebeurt wat bovenop het dak!’ Dat gaan we meer inzichtelijk maken.”

Rol
Installateur en adviseur

Dakanalyse

Technische kennis

Aanjager en informatieverstrekker

P1030977

Schooldakrevolutie bedankt Christelijk Lyceum Delft voor het meewerken en in het bijzonder Cees van Rees en Wout van Baarle voor hun bijdragen.