Basisschool Aventurijn blij met dak vol panelen

Basisschool Aventurijn in Standdaarbuiten heeft sinds januari 2020 een dak vol zonnepanelen. De school is vanaf het begin door schooldakcoach Peter van Tilburg begeleid. We interviewden Niels Groels, directeur, en Tony Vrins, conciërge, over de gemaakte keuzes en hoe ze het proces hebben ervaren.

IMG_1716

Duur project 

Aantal zonnepanelen

Garantie

Terugverdientijd

Januari 2018 tot mei 2020

274

25 jaar full service

circa 11 jaar

Hoe hebben jullie de eerste stappen naar zonnepanelen gezet?
"Niels: de eerste stappen zijn 2,5 jaar geleden gezet. In januari 2018 was het eerste gesprek tussen schooldakcoach Peter van Tilburg, onze financial controller en het college van bestuur. Uiteindelijk werd Basisschool Aventurijn Standdaarbuiten door het bestuur gekozen als één van de pilotscholen voor zonnepanelen. Dat komt omdat ons schoolgebouw vrij nieuw is (nog lang blijft staan) en we relatief hoge energiekosten hadden. In april 2018 is installatiepartij ABC Zonnepanelen komen kijken en in augustus 2018 is de subsidie aangevraagd."


“Uiteindelijk werden wij door het bestuur gekozen als één van de pilotscholen voor zonnepanelen. Dat komt omdat ons schoolgebouw vrij nieuw is (nog lang blijft staan) en we relatief hoge energiekosten hadden.”


Waarom wilden jullie zonnepanelen?
“Niels: er zijn een paar redenen. Ten eerste, we gebruikten ontzettend veel energie. De zogenoemde materiële instandhouding, waar energieverbruik onderdeel van is, is een beperkte pot geld waar je als school gebruik van kunt maken. Het is belangrijk om deze pot efficiënt in te zetten.

Ten tweede, we zijn al op verschillende manieren met duurzaamheid bezig. Zo zijn we overgestapt op ervaringsgericht onderwijs, een onderwijsprincipe waarbij kinderen zelf aan zet zijn en daar passen zonnepanelen bij. Ik denk dat dit type onderwijs relevant gaat worden als je kijkt naar de maatschappij.

Ten derde, we zijn onze speelplaats aan het vergroenen. Nu liggen er alleen tegels, maar we willen zeker de helft daarvan vervangen voor zand en andere invulling. Zonnepanelen passen in het plaatje om de school zo duurzaam mogelijk in te richten. Zonnepanelen zijn dus logisch, we combineren noodzaak en nut!”

 

82eba543-dd08-4600-b6c7-6db7f67dfe45
82d573a5-40a0-4de5-95c6-98f68a703cec

Wat heeft Schooldakrevolutie voor jullie betekend?
“Niels: het was prettig dat we aan de hand werden genomen in de realisatiefase. Stap voor stap werden we op de hoogte gehouden, wat uiteindelijk leidde tot een mooi resultaat. Tony heeft het technische gedeelte voor zijn rekening genomen.”

"Het was prettig dat we door Schooldakrevolutie aan de hand werden genomen in de realisatiefase. Stap voor stap werden we op de hoogte gehouden, wat uiteindelijk leidde tot een mooi resultaat"

Welke voorbereidingen hebben jullie getroffen richting de realisatiefase?
“Tony: Ik kan mij herinneren dat er veel getallen boven water moesten komen voor het inventariseren van het energiegebruik. In het begin van het realisatieproces moesten we onderzoeken wat ons normale energiegebruik was. Elke maand koppelden we cijfers terug zodat we precies wisten wat ons energieverbruik was. We keken ook naar welke apparaten/stroomverbruikers aanstonden op momenten dat ze niet nodig waren. Zo kregen we een beeld van hoe we ons energieverbruik konden verlagen en hoeveel energie we eigenlijk nodig hebben.

Zijn jullie tevreden over de begeleiding van Schooldakrevolutie?
“Niels: absoluut, we hebben veel contact gehad met schooldakcoach Peter van Tilburg en goede begeleiding gekregen. Schooldakrevolutie (SDR) hielp bijvoorbeeld in het offertetraject en gaf installatiepartij ABC Zonnepanelen als tip. Dat was heel prettig en scheelde veel tijd, want daar ligt niet onze know-how. Het is een bedrijf dat netjes heeft gewerkt. En met onze vragen konden we altijd bij SDR terecht.“

 

IMG_1715

Zijn er dingen die minder goed gingen?
“Niels: je bent op zoek naar het perfecte klimaat voor de kinderen en collega’s in de klas, en zo efficiënt mogelijk energieverbruik. Dat willen we optimaliseren. Maar zo zijn er ook aspecten waar wij geen invloed op hebben. In de kerstvakantie is er een kinderdagverblijf dat 2 weken open is, dus je hebt gas nodig om de vloerverwarming aan te houden. Dat zijn dingen waar ik moeilijk tegen kan, daar is m.b.t. verduurzaming niet over nagedacht.”

“We hebben ouders betrokken en verteld waarom we zonnepanelen hebben genomen. De ouders waren enthousiast, dat we ons inzetten voor het milieu en de kinderen daarbij betrekken"

 

Wie hebben jullie nog meer in het traject betrokken?
“Niels: we hebben ouders betrokken en verteld waarom we zonnepanelen hebben genomen. De ouders waren enthousiast, dat we ons inzetten voor het milieu en de kinderen daarbij betrekken. De aanschaf van zonnepanelen hebben we ook besproken met de Oudercommissie: omdat je als school een grootverbruiker bent in stroom. Door te verduurzamen kun je de kosten drukken (o.a. de immateriële instandhouding) en dus meer mogelijkheden om mensen voor de klas te zetten.”

IMG_1741
IMG_1740
IMG_1717

Welke duurzame stappen zetten jullie nog meer?
“Niels: allereerst hebben wij een monitor (zie afbeelding) in het onderwijs leerplein, dat is het hart van de school waar veel kinderen aan het werk zijn. Het scherm hangt op zo’n manier dat alle kinderen het makkelijk kunnen zien.

Daarnaast hebben we al de Milieubende gehad voor groep 6/7/8. Je merkt dat kinderen er mee bezig zijn. Met name een stukje over katoenen T-shirts:’ Hè!? Kost een shirt zoveel liter water om te maken?’

Als laatste denk ik ook dat het goed is voor de kinderen om zonnepanelen te laten zien. We laten zo zien dat we met verduurzaming bezig zijn. We horen wel eens een kind zeggen ‘Hey, wij hebben thuis ook zonnepanelen’.”

Betrokken partijen
ABC Zonnepanelen

Basisschool Aventurijn

Schooldakrevolutie

Rol
Installateur en adviseur

Technische kennis

Aanjager en begeleider naar realisatie

Schooldakrevolutie bedankt Basisschool Aventurijn voor het meewerken en in het bijzonder Niels Groels en Tony Vrins voor hun bijdragen.

Heb je een vraag of opmerking?